الأحد، ١٢ أغسطس ٢٠٠٧

قصة طبيب ..... الفصل الثاني

بينما كان محمد (الطبيب) نائم


جاء ابنه راكضا اليه

يقول :ـــ ابي ابي مدير المشفى يقول لك اذهب اليه سريعا


محمد:ـــ مدير المشفى !!؟


ماذا يريد مني في مثل هذه الساعة المتاخرة

عبد الله :ـــ الله اعلم


ــــــــــــــــــــــــــ


محمد في المشفى


محمد :ــــــ ماذا هناك يا خالد ( الممرض)


خالد :ــــ كارثة .... كارثة .... حسبي الله ونعم الوكيل


الحقت بنا الذى ايها الطبيب

وفي ابتسامة يقول :ــ يا شريف


فذهب محمد الى المدير مرتبكا

دخل اليه

يقول :ـــ لقد امرتني بالمجئ اليك حضرة المدير


احدث شئ؟؟؟


المدير في ذهول :ـــ الا تعرف ما الّذي حدث !!؟


حسنا ساعاملك وكانك لا تعرف شيئا

ماهي اخر عملية قمت باجرائها

محمد :ـــ كانت ليلة امس لحالة قلب


المدير بسخرية :ــــ وكيف الطبيب المذهل قام بواجبه


محمد :ـــ الحالة ........ توفت

المدير :ــ تستطيع ان تشرح لي كيف توفت هذه الحالة


محمد :ـــ هذا قدر وانا اريد وانت تريد والله يفعل مايريد

المدير :ــــ انا لم اقم باحضارك الى هنا في مثل هذه الساعة لتعطيني محاضرة في الدين


محمد:ـ انا ... !!!؟؟


المدير ::ـــــ انت متهم بقتل شاب وكل الممرضين متهمين معك

المدير في ابتسامة :ـــ انت منقول للتحقيق

اعتبر نفسك في اجازة مفتوحة


ههههههه


محمد :ــــ يااا.... هذا هو ما تريده ايها الحقود


المدير :ـــ من انت ايها الحقير لتتكلم معي بهذه الطريقة


محمد :ــــ انا حقير هه انا لا يهمني من انت

انا لا اخاف من احد غير ربي


المدير :ـــ انت لا تعطيني انا هذه المحاضرة ليس انا


محمد :ــــ انت تعرف من سيوقفك عند حدك


وزارة الصحة


المدير :ــــــ هه اخي الوزير

انسيت

؟؟؟


ـــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد مرور ثلاث ايام


جرس الباب يدق ومحمد يفتح الباب


الشرطي :ـــ منزل الطبيب محمد امين

محمد :ــ نعم ... انا هو

الشرطي :ـــ انت مامور بالقبض عليك

عبد الله :ـــ ابي

انت لا تقدر على كل هذا

محمد :ـ قضاء وقدر

فكما قال الله عزو جل في القرآن "لا يكلف الله نفسا الا وسعها لها ما كسبت وعليها ما اكتست "

هناك ١٩ تعليقًا:

Sally يقول...

بسمه انا اسفه جدا ان دا اول تعليق ليه

بس خلاص من هنا ورايح انا من اصدقاء مدونتك

بصراحه انا هنضم لراي منه واقولك تنفعي تكتبي سيناريوهات جامده

في انتظار باقي القصة
سالي

huda gamal يقول...

مدونتك جميله اوى وعسوووووووووووله دى اول مره ازورها ولقتها بالصدفه خالص
القصه بتاعتك حلوه والسيناريو جميل انا فى انتظار الجزء التانى

انا مش مصدقه انك الله اكبر عندك 11 سنه
ربنا يحميكى يا جميله
الى الامام

غير معرف يقول...

يسلام

عليكى لتانى مرة تبهرينى بكتاباتك الرائعة

كملى وانا منتظرك

ماشاء الله


بجد رائعة

الفاتح اليعقوبي يقول...

القصة جميلة اوي بس فيها كده شوية حاجات
محمد فعلا لازم يتقبض عليه عشان هو موت انسان في غرفة العمليات فايه المطلوب من المدير يقوله شد حيلك يا حمادة تعيش وتموت غيره لا طبعا
الطبيعي انه يبلغ عنه ويحوله للمحاكمة عشان ميعملش كده تاني

تاني حاجة الشرطي لما جه ياخد محمد بيقوله انت مامور القبض عليك
اسمها انت مطلوب القبض عليك ايه يابسمة مابتشوفيش افلام ولا ايه؟

المهم خير ووصل معني القصة يااستاذة بسمة
والسلام
عمو اليعقوبي

عمرو فكرى يقول...

بسم الله
دى اول مشاكة لى فى تدوينتك يا بسمة
بصاحة انتى اسلوبك هايل جدا فى الكتابة
بس محتاجة انك توسعى مخيلتك شوية
Free your mind
محتاجة انك تزودى مساحة الimagination بتاعتك وانتى هاتكونى هايلة جدا


ارجو ان ردى مايكونش ضايقك بس انتى بجد لو فكرتى بحرية اكبر من كدة هاتبقى كويسة جدا

عاشقة الرحمن...سميه العريان يقول...

بجد القصه جميله اوى

ومشتاقه اعرف اخرها

متتاخريش علينا

mohamed يقول...

هايل يا بسمة :)

بس برضه مكبرتيش الخط

بس مش مهم القصة رائعه وهقرائها حتي لو كان الخط اصغر من دا

هاني جابر يقول...

ما شاء الله
مدونة جميلة
بس اطلب منك طلب
ياريت تكبري الخط شوية
وانا ان شاء الله من اصدقاء مدونتك

كش ملك يقول...

والله يا أخ يعقوبى هى مقلتش غير كدة .. ثانيا لو هى غلطت فى الحروف فأكيد كلنا بنغلط وانا مستعد اطلع لحضرتك اخطاء مثلها

بسعلى الاقل هى صغير

ياريت كلامى ميكونش زعل حضرتك بس

افتكر انها لسة صغيرة

يعنى يدوب نحاول نساعدها مش ننقدها من الاول

ياريت تاخد الكلام بصدر رحب

وجزاك الله خير

Sally يقول...

بسوم ايه النيولوك الجامد دا كدا احسن علي فكرة

متالقة ديما حبيبتي

سالي

الفاتح اليعقوبي يقول...

علي فكرة يااخ محمد انا بهزر
مش بتكلم بجد انا عارف سنها كويس وطبعا شئ جميل انها يكون ليها اجتهاد في حاجة زي كده
ولما اشوفك ابقي اوضح لك حكاية الاخطاء النحوية دي يا حمادة
ومتزعليش يابسمة انا بهزر بس

غير معرف يقول...

بجد ما شاء الله عليكى

و منتظره الفصل الاخير

ياسر سليم يقول...

العريان وراء القضبان

شاركنا فى حملة التضامن مع الدكتور عصام العريان

على مدونتى

cleopatra يقول...

يعقوبي .. احنا منعرفش ههو موتة في غرفة العمليات ولا ايه اللي حصل .. واعتقد ده هيبان في الجزء الثالث .. اثناء التحقيق


__________


بسووووووم ..


استمري يا قمر


انتي رائعه بجد

FloNa يقول...

ربنا معاكي يا بنتي بجد لما تكبري وتتمرسي في الكتابات دي حتعرفي انه كويس اوي انك ابتديتي من دلوقتي :)

فكرتيني بايام :)

والقصة جامدة كمليها وورينا حيحصل ايه يمكن تتعمل مسلسل رمضاني :)

Young entrepreneur يقول...

القصة جميلة جدا
من التعليقات أنا عرفت ان سنك صغير
ربنا معاكي

غير معرف يقول...

ازيك يا بسمة
انا اول مرة ادخل على المدونة بتعتك
وهى حلوة اوى والقصة كمان تحفة وعلى فكرة انا عندى 13 سنه
وانا اخت نجلاء صاحبه منه
ويلا بقى كملى بقيت القصه انا مستنياكى

سلااااام

طبيب مسلم يقول...

راااائعة بجد يار بسمة
بس عايزين البقية لأني طالب طب ويهمني نهاية الراجل ده
واعتبريني صديق للمدونة إن شاء الله
وعابزبن مزبد من الابداعات

غير معرف يقول...

اي ده زينب مرة وحدة

يا هلا يا هلا

بقى تردي عندها و انا لا

دي شكلها هتخطف جمهوري

:D

منورة يا عسلة