الاثنين، ٣ سبتمبر ٢٠٠٧

قصة طبيب .. الفصل الثالث و الاخير





بينما محمد في قسم الشرطة متوتر لا يعرف ما مصيره


دخل وكيل النيابة وامر بحضور محمد


دخل محمد يقول :ــ السلام عليكم يا سيدي


الرجل :ــ قف و اجب على حجم السؤال

اسمك بالكامل

محمد :ــ محمد احمد القاسم

الرجل:ــ مهنتك

محمد :ـ طبيب جراح

الرجل :ـ اتعرف لما انت هنا

محمد : ــ نعم لاني في احدى العمليات التي قمت بها ماتت احدى الحالات ولكني ...

الرجل :ــ انتظر ... فقط هذا الشئ ؟؟!!


محمد :ـ نعم

الرجل :ـ اانت متاكد

محمد :ـ نعم متاكد 100%


الرجل :ـ عزيزي ...... لقد تم تقديم ثلاث بلاغات عليك

الاول من السيد المدير يعقوب الناصري احد اخوة وزير الصحة حسان الناصري


اما الثاني فهو كما قلت عن الشاب الذي مات تحت يديك

والثالث فمن المشفى التي تعمل بها


ما ردك
؟؟؟

انت تعرف ان القانون على هذه الافعال ماذا سيفعل بك


ستعدم ياعزيزي

محمد :ـــ لكني لم اقتل احدا ولم ااد عملي بسوء

الرجل :ــ انت متاكد انك لم تقتل احدا

يا شاويش قم بادخال الشاهد


دخل الى غرفة الوكيل

اخو الميت

امين

امين :ـــــ نعم هذا هو القاتل

خرج من غرفة العمليات


يقول لنا اخوكم مات اخوكم مات

وابي وقع

الوكيل :ـ مارايك يا محمد

هل انت مصر انك لم تقتل احدا

محمد :ـــ انظر ياسيدي

انا لم اقتله

الحالة جاءت الي ميتة

وانا لم اقتلها

وليس انا المقصر بل الممرضين

واخيرا انا لم اتكلم مع يعقوب الناصري بطريقة غير ادبية


بل هو استفزني

بل وانا الذي كنت ساتي الى القسم لابلغ عنه


الرجل:ــ تستطيع ان تقول لي احد اسماء الممرضين

محمد :ــ الممرض خالد

الرجل :ـــ اكتب يا بني

يتم استدعاء الممرض خالد

لشهاده


وانت يا محمد

هل وكلت محامي ؟؟

محمد :ــ نعم زوجتي ستقوم باحضاره

بعد ساعة

جاء خالد


دخل الى الغرفة


وقال :ــ اهلا يا سيدي


الرجل :ــ اسمك باكامل


خالد:ـــ خالد عماد الجوهر

الرجل :ــــ متى الحالة عبد الله محمد نقلت ومن نقلها

خالد :ـــ انا ياسيدي

الرجل :ـــ هل كانت تتنفس


خالد:ـــ لا

الرجل :ـ هه مجرم اخر

لما لم تقل انه مات
خذوه

خالد :ـــ لا يا سيدي

انا اعيل اسرة

وهذا الموضوع سبب لي


اضرار كبيرة


ارجوك



الرجل :ــ خذوه


ويخلى سبيل المتهم محمد احمد القاسم الدوسري


من سرايا النيابة


ويتم القبض على كلا من



يعقوب النا صري ومجموعة الممرضين الذين رافقوا خالد في الطوارئ



بعد ما خرج محمد من غرفة الوكيل


نظر فوجد ابنه




فضمه اليه وقال :ـــ الم

اقل لك


لا يكلف الله نفسا الا وسعها )

هناك ١٣ تعليقًا:

الفاتح اليعقوبي يقول...

قصة جميلة اوي يابسمة
بس اقولك علي حاجة جامدة عشان تنمي الحكاية دي عندك
اقراي ملف المستقبل ورجل المستحيل والقصص واتفرجي علي افلام بوليسية
تفضلي كده اربع ايام مرة قبل المذاكرة ومرة بعدها
وبعد اربع ايام هتلاقي نفسك بتكتبي افضل وافضل وافضل
ماشي شدي حيلك

والسلام

غير معرف يقول...

يسلام عليكى يا بسمة
والله بجد قصة رائعة اوى
بجد ابدعتينا


بس انا حاسس ان مش ده الفصل الاخير لسه فى بداية
للنهاية

المهم انتى عاملة ايه ويارب تكونى كويسة

عمرو فكرى يقول...

القصة زى ما قبت قبل كدة سهلة وسلسة جدا
اسلوبك سلس للغاية وبسيط لأقصى حد
استمرى على الحال ده

ولما تجيلك نوبة الكتابة اوعى تقفى
اكتبى لحد ما تتعبى
واوعى تخلى الملل يأثر عليكى



اوعى تزهقى
وربنا يوفقك

ronnata يقول...

القصة لذيذة اوى يا بوسي
و اسلوبك حلو
بس عاوزة شوية ساسبنس
يعنى شوقينا
اضيفى حاجات و خيالات اكتر
زى ما اليعقوبي قلك
اقرى شوية من قصص رجل المستحيل و زهورو مستنين ابداعاتك

طبيب مسلم يقول...

جميلة قوي
وزي ما اليعقوبي قالك برده
عاييزن اثارة أكتر وتشويق
وبرده مش تنسي مواجهة الفساد والعادات السيئة
وربنا يوفقك
ومش ليكي دعوة بالهجوم
انتي اتعلمي من اللي بيهاجموكي
وربنا يوفقك

marmora يقول...

دي اول مرة ادخل مدونتك بجد لذيذة اوي
:D
وتعمقت معاكي في الحكاية لدرجة اني كنت عايزة ازعق للمدير
:D
اسلوبك حلو استمري اكيد هيكون اروع:)

Sally يقول...

حلو اوي يا بسمه
القصه تحفه
شكلك هتبقي وزيره الثقافه في يوم

انا علقت ع البوست اللي فات ابقي شوفي التعليق يا حبي
سالي

cleopatra يقول...

مــا اروعــك يا سكر


بجد حلوة اوي


ربنا يوفقك يا بس بس

ومتنسيش تقري كتييييييييييير .. خاصه كتب اجنبيه

غير معرف يقول...

ماشاء الله عليكى يابنت خالتى ياجامدة
استمرى ورببنا يوفقك عايزين العيله يكون فيها مبدعين كتير وياريت تبقى تعلمى حبيبه علاء التدوين زيك...بس السؤال ليه غالبة الاسماء فيها الف ولام الدوسرى ..القاسم...الخعلى العموم القصه جامدة موت....محمود على...عاشق الحقيقة.

The Manager يقول...

قصة جميلة قوي
وطويلة قوي

كنت بفكر اطبعها واقعد اقراها على جنب

بس اكملتها الحمد لله

ولكن حاسس انها ليها باقي مش عارف ليه :)

تحياتى لكِ

محمد عادل يقول...

أعجبتنيييييييييييييييييييييييييييييي
القصة كثيييييييييييييييييييييييييييييييييير

محمد عادل يقول...

أعجبتنيييييييييييييييييييييييييييييي
القصة كثيييييييييييييييييييييييييييييييييير

محمد عادل يقول...

أعجبتنيييييييييييييييييييييييييييييي
القصة كثيييييييييييييييييييييييييييييييييير